Uuniseppien takassa tekniikkaa ja kauneutta


Jokainen on varmasti nähnyt kymmeniä erilaisia takkoja, ainakin elokuvissa. Muodot, värit ja mallit vaihtelevat suuresti, mutta yleensä tulisijat näyttävät olevan periaatteessa samasta muotista. Miksi näin? Ja jos haluat nykyaikaisen takan, mistä sitä pitäisi etsiä?

Olen ollut ”takkaviidakossa” muutaman vuoden ajan. Silloin sain takkavimman ja päätin, että hankin kotiini kunnon tulisijan. Olen vieraillut yli kymmenessä takkamyymälässä henkilökohtaisesti ja monessa muussa verkon kautta. Monet yritykset tarjoavat perinteisiä tiilitulisijoja, mutta halusin jotain erityistä enkä missään vaiheessa tyytynyt perinteiseen. Lisäksi koetan aina kiinnittää huomiota takan suunnittelun, koska tulisija ei ole vain sisustuselementti, se on myös lämpölähde. Muutaman kuukauden tutkimukseen jälkeen törmäsin suomalaiseen valmistajaan nimeltä Uunisepät. Heidän verkkosivuiltaan löysin mahtavia takkamalleja: kiiltävän tyylikäs musta, valkoinen kivitakka, jossa paikka haloille ja paljon muuta. Olin innoissani, sillä vihdoin minulla oli mahdollisuus löytää omaan makuuni sopiva takka. Aloin kuitenkin ajattelemaan, että ehkä tulisijat olivat vain kauniin näköisiä, mutta ei muuta Viikko tämän jälkeen kävin heidän myymälässään, ja sain selville että Uunisepillä on myös tekniikaltaan yhdet alan parhaista takoista. Keskustelimme pitkään varaavien takkojen ja koristetakkojen eroista. Henkilökunta oli Uunisepillä (www.uunisepat.fi) todella avuliasta, ja noin kahden kuukauden kuluttua tästä istuinkin jo kotonani oman Balladi –takkani edustalla.

Jälkikäteen ajateltuna olen iloinen, että olin niinkin nirso takkani suhteen. Oli hyvä että otin selvää kaikista vaihtoehdoista ennen lopullista päätöstä. Takka on investointi, jota ei pitäisi tehdä harkitsemattomasti. Hyvä takka kestää vuosikymmeniä ja taas vuosikymmeniä, eikä aiheuttaa ollenkaan harmaita hiuksia. Joten käytä aikaa oikean takan löytämiseen, niin et tule pettymään.